DHL

Hur kommer det sig att två personer på samma företag kan ge två totalt skilda svar på exakt samma fråga? På de allra flesta jobb jag själv har haft genom åren, har alla nyanställda fått ganska exakt samma introduktion för att kunna ge ganska exakt samma service och bemötande till kunder och klienter.
Men riktigt så jobbar man inte överallt, så med andra ord är det väl värt mödan att kontakta vissa företag två gånger för att få det svar man önskar.
Strax innan jag åkte till Spanien i förra veckan fick jag en avisering från DHL angående ett paket med varor jag beställt från utlandet. Jag fick en länk till en sida där jag antingen kunde beställa hemleverans eller välja att själv hämta ut paketet. Paketet är tungt och jag vill inte hämta ut det själv, men de utkörningsdatum jag kunde välja föll in under den period jag befinner mig utomlands. Så jag ringer DHL och frågar om det går att få paketet utkört senare, sedan jag kommit hem.
Det blev kalla handen direkt. En relativt arrogant dam talar om att DHL minsann bara håller paket i en vecka, sedan går det tillbaka till avsändaren om mottagaren inte tagit emot paketet. Min fråga blev förstås om en anhörig kunde ta emot paketet istället, men då behövdes ett specialtillstånd från avsändaren. Jag mejlade förstås avsändaren för att se om det kunde ordnas, men har i skrivande stund inte fått något svar. Slutligen fick jag ytterligare en avi från DHL på sms, där man upplyste mig om jag inte bokade en hemkörning skulle paketet skickas tillbaka.
Vid det här laget hade jag kommit på att jag även står som avsändare på dessa paket och insåg att jag givetvis skulle få paketet hur som. Men jag ville fortfarande inte riskera att behöva hämta paketet själv, då jag vet att det väger närmare 20 kilo. Så jag gjorde ett nytt försök att ringa DHL och förklara läget. Vips var det inga som helst problem att boka en hemkörning sedan jag kommit hem, trots att det gått över en vecka från det att paketet anlände till Sverige. Under det senaste samtalet pratade jag med tre olika anställda på DHL i Sverige och samtliga sa exakt samma sak: vi bokar en ny hemkörning sedan du kommit hem igen.
Jag är förstås jättenöjd över att paketet blir levererat, det är trots allt vad jag betalat ungefär 500 kronor för i fraktkostnader. Men det är för mig en gåta att anställda på samma företag kan ge så motstridiga uppgifter på exakt samma fråga. Det var en jäkla tur att jag inte gav mig, utan försökte igen. Trots allt innehåller paketet varor som på den svenska marknaden skulle vara värda runt 7 000 kronor.
 

 
Bilden lånad från AIE stores