Vi har en tillvaro vi inte är skapta för

Numera verkar det som att det är relativt normalt att vara trött och inte få tiden att räcka till i vardagspusslet. Vem man än frågar hur denne mår, får man i princip alltid svaret ”Jag är trött, men annars är det bra”.
Jag är nog inte den enda som ofta tycker att det är svårt att få tiden och orken att räcka till, att jobb och andra måsten tar alldeles för mycket tid. Vi har en tillvaro som kretsar kring jobb, pengar och att ständigt vara uppkopplad och nåbar.
Det finns många delar i min tillvaro som jag verkligen älskar, men ibland kan jag verkligen känna att vi inte är skapta för den tillvaro vi har. Vi är inte skapta för att stressa runt, för att ha en massa teknologi omkring oss, för att ständigt vara uppkopplade. Det finns många fördelar med dagens högteknologiska samhälle, det tänker jag inte förneka. Men alla hjälpmedel vi har med smarta telefoner, hem, TV-apparater och så vidare lindrar bara symtomen, inte själva sjukdomen.
Det är rätt ofta jag kommer på mig själv att tänka alldeles för mycket på jobbet långt utanför arbetstid. Till skillnad från för något sekel sedan utgör våra respektive yrkesval en väldigt stor del av vår identitet i dagens samhälle. På ett eller annat sätt förknippas vi allt oftare med vårt yrkesval än andra ting, som borde vara mer förknippade med våra personlighetsdrag.
Så sent som igår fastnade jag för en artikel på DN.se som man förmodligen inte ens tänkt tanken att skriva för 100 år sedan. En artikel som kretsar kring stress, tecken på stressymtom och hur man lättast undviker stress. Det mesta känns som sådant som är rätt självklart, som inte ens borde nämnas. Egentligen borde vi helt enkelt stressa radikalt mindre, eller hur?! Hur som är vi knappast skapta för den tillvaro vi har idag…

Detta kan du göra om du är stressad (enlogt DN)

  • Säg nej. Det kan vara svårt, men öva på att inte säga ja till nya uppdrag eller aktiviteter.
  • Planera dagen. Gör en prioritetslista över sådant som måste göras. Inkludera inte bara kortsiktiga uppgifter, gör även plats för de mer krävande.
  • Motionera. Fysisk aktivitet sänker nivåerna av stresshormon i kroppen, vilket på sikt ökar vår motståndskraft mot stress. Om du inte hinner träna, se till att få till vardagsmotionen.
  • Sov. Sömnen hjälper kroppen och hjärnan att återhämta sig. Försök varva ned på kvällen, ha regelbundna vanor och ha mörkt och svalt i sovrummet, det gör det lättare att somna.
 

 
DN 1 2 3
 
Bilden lånad från Healthy place